Yunus Emre'yi ne hale getirdiler
27 Mayıs 2009 Çarşamba 12:05
Yunus Emre'yi de iki paralık ettiler. Mutasavvıf şairin heykelini parkta görenlerin ağzı açıkta kalıyor.
İNTERNETHABER- Trabzon Ganita Park'ta bulunan Yunus Emre büstü görenleri şına çeviriyor. Sarıklı tülbentli bildiğimiz Yunus Emre gitmiş yerine kel, sakalı beline kadar uzamış gözleri çekik birisi gemiş.Üniversiteli gençlerin takıldığı parkta Yunus Emre büstünü görenler kendilerini gülmekten alamıyor. Semavi bir tip bekleyenler karşılarında Asyalı birini görüyor..
Nedeni çok basit aslında. Büstün inşaası sırasında bir yanlışlık yapılmış. İlk olarak Yunus Emre büstü yapılmasına karar verilmiş.
Daha sonra fikir değiştirilerek, Yunus Emre yerine Koreli bir düşünürün büstünün parka yerleştirilmesine karar veriliyor. Ancak Yunus Emre'ye göre hazırlanan tanıtım yazısı değiştirilmezken, kaideye Koreli düşünüre ait büst yerleştiriliyor.
Hal böyle olunca da tanıtım yazısında Yunus Emre yazısı kala kalmış. Aradan yıllar geçiyor ve o hata olduğu gibi yerinde druyor.
200 TL'lik banknota parası basılan Yunus Emre üniversiteli gençlerin ezberini bozuyor. Trabzon Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü yetkilileri, yeni göreve geldiklerini, konu hakkında bilgilerinin olmadığını söylemekle yetiniyorlar.
İşte kitabesinde 'Yunus Emre' yazan o büstYunus Emre kimdir?Hayatı
Yeni 200 liranın arka yüzünde portresi yer alan ve "Yaratılanı hoş gör / Yaratandan ötürü" dizeleriyle tanınan Yunus Emre'nin, 1240-1320 yılları arasında yaşadığı tahmin ediliyor.
Türk kültür ve medeniyetinin oluşumuna büyük katkılar sağlayan Yunus Emre'nin, Türk tasavvufunun dilde ve şiirde kurucusu olduğu belirtiliyor.
Anadolu'da Yunus Emre'ye ait olduğu iddia edilen birçok mezar ve türbe bulunuyor.
Şiirlerindeki dilOzanlığının yanısıra dili, düşünceleri, işlediği konularla Anadolu'da gelişen Türk edebiyatının en büyük adlarından sayılan Yûnus Emre, yalnız halk ve tekke şiirini değil, divan şiirini de etkiledi, yaşarlığını çağlar boyu sürdürdü. Hece ve aruzla yazdığı şiirlerinde sevgiyi temel aldı.
Tasavvufla, İslam düşüncesiyle beslenen dizelerinde insanın kendisiyle, nesnelerle, Allah'la ilişkilerini işledi, ölüm, doğum, yaşama bağlılık, İlahi adalet, insan sevgisi gibi konuları ele aldı.
Şiirlerinden seçmelerGirdim Aşkın DenizineGirdim
ın denizine bahrılayın yüzer oldum
Geştediben denizleri Hızır'layın gezer oldum
Cemalini gördüm düşte çok aradım yazda kışta
Bulamadım dağda taşta denizleri süzer oldum
Sordum deniz malikine ırak değil salığına
Girdim gönül sınığına gönülleri düzer oldum
Viran gönlüm eyledim şar bunculayın şar nerde var
Haznesinden aldım gevher dükkan yüzün bozar oldum
Ben ol dükkan-dar kuluyum gevherler ile doluyum
Dost bağının bülbülüyüm budaktan gül üzer oldum
Ol budakta biter iman iman bitse gider güman
Dün gün isim budur heman nefsime bir Tatar oldum
Canım bu tene gireli nazarım yoktur altına
Düştüm ayaklar altına topraklayın tozar oldum
Tenim toprak tozar yolca nefsim iltir beni önce
Gördüm nefsin burcu yüce kazma aldım kazar oldum
Kaza kaza indim yere gördüm nefsin yüzü kara
Hümeti yok Peygamber'e bentlerini bozar oldum
Bu nefs ile dünya fani bu dünyaya gelen hanı
Aldattın ey dünya beni işlerinden bezer oldum
Yunus sordu girdi yola kamu gurbetleri bile
Kendi ciğerim kanıyla vasf-ı halim yazar oldum
İlim İlim Bilmektirİlim ilim bilmektir
İlim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsin
Ya nice okumaktır
Okumaktan murat ne
Kişi Hak'kı bilmektir
Çün okudun bilmezsin
Ha bir kuru emektir
Okudum bildim deme
Çok taat kıldım deme
Eğer Hak bilmez isen
Abes yere yelmektir
Dört kitabın ma'nisi
Bellidir bir elifte
Sen elifi bilmezsin
Bu nice okumaktır
Yiğirmi dokuz hece
Okursun uçtan uca
Sen elif dersin hoca
Ma'nisi ne demektir
Yunus Emre der hoca
Gerekse bin var hacca
Hepisinden iyice
Bir gönüle girmektir